Cum putem cultiva la copil dragostea pentru lectură?0

Pedagogul, Învățătorul Anului — Vladimir Vohmeanin, povestește cum putem dezvolta la copil dragostea pentru lectură și cum îi cultivăm obiceiul de a citi cu drag.

Vă salut pe toți! Astăzi discutăm despre lectură.

Anume aceasta este întrebarea pe care de cele mai multe ori o adresează părinții profesorilor: "Cum îmi pot determina copilul să citească?". Despre aceasta vom discuta în cele ce urmează.

Dragostea pentru lectură se dezvoltă la copil la cea mai, cea mai fragedă vârstă, imediat ce aude de la dv. prima poveste. Și iată anume în acest moment, dacă dv. veți fi capabili să faceți totul corect și interesant, atunci la copil se va naște acea dragoste pentru lectură și el va putea citi de sine stătător. Ce trebuie să faceți pentru aceasta? Obligatoriu, trebuie să fiți într-o stare bună de spirit, dacă dv. nu aveți dispoziție, amânați acest moment, rugați copilul să găsească o altă activitate, propuneți-i o altă ocupație, dar în niciun caz nu-i citiți povești copilului dacă aveți o stare sufletească rea. Prin voce, intonație, timbru vocal, volum, prin poză, mimică, gesturi, cu absolut totul trebuie să vă cufundați în ceea despre ce citiți. Trebuie să jucați rolul eroului despre care citiți la moment, pentru ca copilul să se poată cufunda împreună cu dv.în atmosfera poveștii sau a nuvelei care i-a plăcut.

Iată anume cu aceasta începe cultivarea dragostei copilului pentru lectură — de la lecturarea emoțională. Dar această informație este utilă celor care abia încep să cultive la copil competențele și abilitățile de citire.

Cum însă să procedăm în cazul celor care, să zicem, au schimbat cartea pe gadget-uri?

Să impui copilul să citească nu se va primi, nu există soluție, nu există așa pastilă care, odată administrată, va putea face copilul să dea preferință cărții, și nu gadget-ului. Unicul lucru pe care l-ați putea face în asemenea situație, e să-l ajutați ca, cel puțin, lecturile ce fac parte din programul școlar, adică temele care îi sunt propuse să le efectueze acasă, să le îndeplinească cu drag, inițial sub influența dvs., iar drept urmare deja cu plăcere. În primul rând, dacă volumul de lecturi, care au fost propuse copilului, nu e prea mare, copilul va face față de sine stătător. Ce facem dacă opera e destul de mare? În acest caz, vă propun să o împărțiți în fragmente nu prea mari, în funcție de volumul operei, în 2,3,4 sau 5 fragmente, astfel încât copilul să stea în poziție așezată, citind de la 2 până la 4 minute în dependență de vârstă. Citind acest volum, copilul are dreptul să facă o mică pauză, de la 2 până la 4 minute, timp în care poate face orice dorește, în afară să stea la telefon, diferite gadget-uri. Își poate petrece timpul împreună cu dv. sau singur. În cazul în care, în acest moment vă aflați alături, puteți consolida ceea ce a citit copilul, adresându-i întrebări. Dacă ați auzit despre ce a citit, adresați întrebări directe, iar dacă nu ați auzit, îi puteți adresa întrebări generale, de exemplu: ”Cine este protagonistul?”, ”Unde a avut loc acțiunea în această lucrare?” etc. În acest fel, copilul va fi implicat în discuția cu dv. și acesta reprezintă un pas important spre însărcinarea de povestire a textului care va fi propusă la școală în viitor. Împărțind această operă în câteva fragmente, veți obține următorul rezultat: copilul va fi capabil să citească opera de sine stătător, peste un timp anume. El totuși va citi lucrarea, și nu are importanță că va irosi pentru aceasta puțin mai mult timp decât ați fi putut presupune. Pentru noi aceasta nu e cel mai important, mai mare valoare are faptul că el va fi capabil să citească.

A doua metodă pe care vă propun să o utilizați — tradițiile familiei sau lecturi în familie— tradiționale. În primul rând, alegeți o zi în săptămână, de cele mai multe ori este sâmbătă ori duminică, atunci când toată familia – mama, tata – toți membrii familiei pe care îi are acest copil, iau o carte, se așază toți împreună sau poate fiecare în odaia sa și 10 minute fiecare citește ceea ce îi este interesant. Peste 10 minute, se adună toți împreună în jurul mesei, la o ceașcă de ceai sau, pur și simplu, pentru discuții, și își adresează unul altuia întrebări despre ce au citit astăzi, ce au aflat nou. În acest fel, copilul va fi implicat și în lectură și în interesele familiei. Și vă asigur că deja peste cinci- șase asemenea ședințe de lectură în comun, copilul deacum singur va alerga la dv. pentru a vă aminti că astăzi e timpul pentru lectură în comun.

Dacă aveți întrebări, le puteți adresa în căsuța pentru comentarii și — Citiți literatură bună!


Vladimir Vohmeanin

Învățător de clasele primare, participant și premiant în cadrul concursurilor naționale și internaționale, ”Profesorul anului -2016”, autorul proiectului republican ”Primul învățător”. Tată a doi copii.



Îmi place

Dacă ați observat o greșeală sau o inexactitate în text anunțați-ne.

Informație de contact

Vladimir Vohmeanin — Învățător de clasele primare Tel.: 0 695 8-73-85

Comentariul dvs.

Dacă tema abordată v-a trezit interes, puteți să, lăsați un comentariu

Parteneri noi

Cele mai interesante

Teme populare a rubricii «Pedagogi»

Articole populare a rubricii «Pedagogi»