Cum dezvoltăm la copil independența1

Învățător de clasele primare, Profesorul Anului – Vladimir Vohmeanin, vorbește despre modul în care ne putem ajuta copilul să-și formeze abilități de independență. Totul e destul de simplu și eficient, ascultați și aplicați!

În activitatea sa, profesorul se confruntă deseori cu situația în care, în timpul lecției, elevul stă nemișcat, el nu scrie, nu îndeplinește sarcinile propuse. La întrebarea profesorului: Ce s-a întâmplat? De ce elevul nu lucrează? Cel mai frecvent răsună fraza: "Mama nu mi-a pus …(pix, caiet, în funcție de problema survenită)".

Atunci când profesorul încearcă să ajute elevul să-și soluționeze problema, de exemplu îi verifică ghiozdanul în încercarea de a găsi un obiect sau altul, acesta se găsește, iar copilul explică: "Prin urmare eu am avut acest obiect, însă mama la pus într-o altă mapă sau în alt penar."

Aceasta vorbește despre faptul că copilul nu-și pregătește de sine stătător ghiozdanul și nici nu are habar ce conține acesta. Aceasta pentru a justifica cât de important este anume părinții să se gândească la semnificația independenței în educația copiilor. Nu mai vorbesc despre situațiile în care copilul nu este capabil de sine stătător să-și încheie fermoarul la giacă ori pantaloni etc., sau să-și lege șireturile. Evident, mulți părinți ar putea spune: "În schimb, copilul meu cunoaște tabla înmulțirii sau a citit singur povestea "Cenușăreasa". Vă pot spune doar că aceste abilități absolut nu sunt necesare la școală, cel puțin în momentul în care copilul vine în clasa întâi, să presupunem. Deoarece sunt mult mai importante aceste abilități obișnuite, decât faptul că el va cunoaște tabla înmulțirii și va fi capabil să citească de sine stătător "Cenușăreasa".

Iar acum să trecem de la teorie la practică: — De ce este nevoie ca copilul în mod independent să facă față sarcinilor care îi sunt pe măsura puterilor? În primul rând, trebuie să amenajăm spațiul copilului, astfel încât acesta să poată de sine stătător să-și efectueze chestiunile personale. De exemplu, să-și pună haina în cuier, să-și aranjeze încălțămintea sau să-și pregătească ghiozdanul. Adică, amplasați cuierele, rafturile, sertarele cât mai accesibil pentru copil, încât piciul să nu necesite ajutorul părinților. În al doilea rând, atunci când formați la copil acest obicei, în perioada incipientă, trebuie obligatoriu să-i amintiți copilului ce trebuie el să facă. Pentru ca obiceiul să pătrundă adânc în conștiință, este nevoie de 21 de zile. Cel mai simplu e să creați împreună cu copilul un calendar al deprinderilor, în care el va însemna toate acțiunile efectuate.

Deci, să recapitulăm — ajutăm copilul, îi amintim ce trebuie să facă, iar peste 5, 6, 10 repetări copilul va îndeplini această sarcină în mod independent și va însemna de sine stătător efectuarea obiceiului respectiv. Vă asigur că peste 21 de zile vă veți mira cât de independent a devenit copilul dvs. Și acesta va fi un motiv de bucurie pentru dumneavoastră și cea mai mare bucurie pentru profesor când va remarca că copilul de sine stătător se poate isprăvi cu asemenea lucruri importante și necesare.

Dacă aveți întrebări, le puteți adresa în comentarii, voi avea posibilitatea să vă ofer răspuns.


Vladimir Vohmeanin

Învățător de clasele primare, participant și premiant în cadrul concursurilor naționale și internaționale, ”Profesorul anului -2016”, autorul proiectului republican ”Primul învățător”. Tată a doi copii.



Îmi place

Dacă ați observat o greșeală sau o inexactitate în text anunțați-ne.

Informație de contact

Vladimir Vohmeanin — Învățător de clasele primare Tel.: 0 695 8-73-85

Comentariul dvs.

Dacă tema abordată v-a trezit interes, puteți să, lăsați un comentariu

Parteneri noi

Cele mai interesante

Teme populare a rubricii «Pedagogi»

Articole populare a rubricii «Pedagogi»